nafo
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Skolekassa
Tospråklige undervisningsopplegg
Lumbrikus
Nafos filmer

المفاهيم الرياضية

ما هي المفاهيم الرياضية؟المفاهيم الرياضية

تعتبر المفاهيم الرياضية مصدر وأداة مساعدة للطلبة من أجل فهم مضمون أو محتوى مادة الرياضيات .

المفاهيم الرياضية عبارة كتيب باللغة النرويجية وعدة لغات أُخرى يتضمن أهم المصطلحات الرياضية. ويحتوي على أمثلة مدعومة بالصور .

 يتمحور الكُتيب على المواضيع الرئيسية في مادة الرياضيات لمدرسة التعليم الأساسيوهي:

ـ الاشكال البيانية

ـ مقياس الرسم

ـ المعادلات

ـ الجمع أو الإضافة

Continue reading

لماذا نستعمل هذا الكتيب ؟

Matematikkbegreper

لماذا نستعمل كتيب المفاهيم الرياضية ؟

نستعمل الكتيب لأنه:

ـ يُسهل عملية  فهم مضمون مادة الرياضيات بللغة النرويجية و لغات أخرى.

ـ يشرح أهم الكلمات والمصطلحات باللغة النرويجية ولغة الأُم.

ـ هو مادة مساعدة للمعلم والتلميذ ولولي الأمر وكل جهة مهتمة بالتلاميذ متعددي اللغات.

ـ يحفز ويساعد التلاميذ مزدوجي اللغات للوصول إلى الهدف المنشود.

ـ يمكن استخدامه كوسيلة مساعدة خلال تدريس مادة الرياضيات و أيضا في إنجاز الواجبات.

Continue reading

?Hvorfor bruke Matematikkbegreper

mattebegreper litauiskFor å kunne hjelpe minoritetselever i matematikk i klasserommet trenger lærere deres å koble elevenes tidligere kunnskap og erfaringer til de nye begrepene som introduseres i undervisningen. Vi kan tenke oss at nettressursen Matematikkbegreper kan ha tre viktige funksjoner

En minoritetselev kan ha både kunnskap om og erfaring med et matematisk begrep på sitt morsmål, men allikevel ikke gjenkjenne denne forståelsen når hun lytter til en diskusjon om det på andrespråket. Når dette er tilfellet har eleven forståelsen av begrepet, men vanskeligheter med å finne ord for å uttrykke sin forståelse på norsk. Eleven vil da ha behov for å lærer det relevante ordforrådet på norsk. Dette for å kunne lytte til, snakke om, og lese og skrive oppgaver i matematikk på språket

 

mattebegreper urduSå vil det være situasjoner hvor eleven ikke har tidligere kunnskap om et matematisk begrep. Han eller hun trenger da konkrete, visuelle og engasjerende opplevelser for å utvikle begrepsmessig kunnskap og ferdigheter i faget

 

Regneoppgaver utføres forskjellige fra land til land. Når lærerne ikke er bevisst disse forskjellene kan de lett nedvurdere alternative regnemåter som foreldre bruker for å støtte barna hjemme. Barn kan bli forvirret og frustrert når de lærer en måte å utføre regneoppgaver av læreren og en annen av familiemedlemmer. Nettressursen Matematikkbegreper kan gi både lærerne, foreldrene og elevene ny innsikt i ulike måter å utføre regneoppgaver

Les mer om matematikkundervisning og ordforrådutvikling her

nafo logo Innholdsansvarlig: Sunil Loona , Tel: 67 23 53 44   - www.morsmal.no