nafo
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Skolekassa
Tospråklige undervisningsopplegg
NAFOs filmer
Lumbrikus

Veiledning til læreplan i morsmål

veiledning lreplan morsmlUtdanningsdirektoratet har laget en veiledning til læreplanen i morsmål, der det gis konkrete råd og eksempler på hvordan læreren kan arbeide med faget. Akram Ghalemstani er morsmålslærer i farsi i Trondheim kommune. En dag i uka kommer elever med farsi som morsmål til undervisning etter skoletid på Ila skole. Elevene tilhører 1. til 4. trinn og er på ulikt nivå når det gjelder å kunne lese og skrive på morsmålet.

For å se hvordan Akram Ghalemstani benytter seg av veiledningen for å finne idéer til undervisningen, klikk på bildet ovenfor eller her. Da kommer du på nettsiden Skole i praksis hvor du både kan lese om filmen og laste den ned ved å klikke på bildet av filmen.

 
Ved å klikke på lenkene nedenfor kan du lese mer om:

  1. Læreplan i morsmål for språklige minoriteter
  2. Veiledning til læreplan i morsmål for språklige minoriteter

veiledning lreplan morsmlUtdanningsdirektoratet har laget en veiledning til læreplanen i morsmål, der det gis konkrete råd og eksempler på hvordan læreren kan arbeide med faget. Akram Ghalemstani er morsmålslærer i farsi i Trondheim kommune. En dag i uka kommer elever med farsi som morsmål til undervisning etter skoletid på Ila skole. Elevene tilhører 1. til 4. trinn og er på ulikt nivå når det gjelder å kunne lese og skrive på morsmålet.

For å se hvordan Akram Ghalemstani benytter seg av veiledningen for å finne idéer til undervisningen, klikk på bildet ovenfor eller her. Da kommer du på nettsiden Skole i praksis hvor du både kan lese om filmen og laste den ned ved å klikke på bildet av filmen.

 
Ved å klikke på lenkene nedenfor kan du lese mer om:

  1. Læreplan i morsmål for språklige minoriteter
  2. Veiledning til læreplan i morsmål for språklige minoriteter

Eventyrarbeid på tyrkisk

bukkene bruse dramaArtikkelen nedenfor er skrevet av Sabriye Kalayci som er tospråklig assistent i barnehager i Skien kommune. Hun har tidligere deltatt på KOMPASS på Høgskolen i Telemark. Målet med KOMPASS-studiet er at deltakerne skal øke sin bevissthet rundt egne ressurser og betydningsfulle rolle i barnehagen. På denne måten blir de sentrale i utviklingen av egen barnehage, og bidrar til et bedre tilbud for barn og foreldre. 

Continue reading

Eventyrarbeid på tyrkisk (2)

bukkene bruse dramaArtikkelen nedenfor er skrevet av Sabriye Kalayci som er tospråklig assistent i barnehager i Skien kommune. Hun har tidligere deltatt på KOMPASS på Høgskolen i Telemark. Målet med KOMPASS-studiet er at deltakerne skal øke sin bevissthet rundt egne ressurser og betydningsfulle rolle i barnehagen. På denne måten blir de sentrale i utviklingen av egen barnehage, og bidrar til et bedre tilbud for barn og foreldre. 

Continue reading

norsk som andresprk i naturfagMange minoritetselever som har gode ferdigheter i grunnleggende norsk, opplever vansker med å følge med i fagopplæringen på skolen. Dette fordi de ikke kan alle fagordene som benyttes i undervisningen, for eksempel i naturfag og samfunnsfag. I en slik situasjon blir det viktig å gi elevene et tilbud om tospråklig fagopplæring.

Continue reading

  • 1
  • 2
nafo logo Innholdsansvarlig: Sunil Loona , Tel: 67 23 53 44   - www.morsmal.no