nafo
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Skolekassa
Tospråklige undervisningsopplegg
NAFOs filmer
Lumbrikus

?Hvorfor bruke Matematikkbegreper

mattebegreper litauiskFor å kunne hjelpe minoritetselever i matematikk i klasserommet trenger lærere deres å koble elevenes tidligere kunnskap og erfaringer til de nye begrepene som introduseres i undervisningen. Vi kan tenke oss at nettressursen Matematikkbegreper kan ha tre viktige funksjoner.

  • En minoritetselev kan ha både kunnskap om og erfaring med et matematisk begrep på sitt morsmål, men allikevel ikke gjenkjenne denne forståelsen når hun lytter til en diskusjon om det på andrespråket. Når dette er tilfellet har eleven forståelsen av begrepet, men vanskeligheter med å finne ord for å uttrykke sin forståelse på norsk. Eleven vil da ha behov for å lærer det relevante ordforrådet på norsk. Dette for å kunne lytte til, snakke om, og lese og skrive oppgaver i matematikk på språket.

mattebegreper urdu

  • Så vil det være situasjoner hvor eleven ikke har tidligere kunnskap om et matematisk begrep. Han eller hun trenger da konkrete, visuelle og engasjerende opplevelser for å utvikle begrepsmessig kunnskap og ferdigheter i faget.

 

  • Regneoppgaver utføres forskjellige fra land til land. Når lærerne ikke er bevisst disse forskjellene kan de lett nedvurdere alternative regnemåter som foreldre bruker for å støtte barna hjemme. Barn kan bli forvirret og frustrert når de lærer en måte å utføre regneoppgaver av læreren og en annen av familiemedlemmer. Nettressursen Matematikkbegreper kan gi både lærerne, foreldrene og elevene ny innsikt i ulike måter å utføre regneoppgaver.

Les mer om matematikkundervisning og ordforrådutvikling her.

nafo logo Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: ئەم ئیمەیڵە پارێزراوە لە سپام, پێویستە جاڤا سکریپت چالاک بکەیت بۆ بینینی.   - www.morsmal.no