nafo
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Skolekassa
Tospråklige undervisningsopplegg
NAFOs filmer
Lumbrikus

standard 17 mai

Tema:Nasjonalsangen til  Norge.
Kompetansemål: Elevene skal kunne forklare viktigheten med Norges nasjonalsang .


بابەتی وانە: سروودی نیشتیمانیی نەرویج
مەبەستی بابەت: قوتابیان زانیاری و شارەزایی دەربارەی ئه‌م سرووده‌ وەربگرن.
ناوەرۆک: بابەتەکە لە تێکستی خوێندنەوەی تایبەت بەسروودی نیشتیمانی نه‌رویج و پرسیار  (بە زمانی کوردی و نەرویجی) پێکهاتووە.

 

بۆ درێژەی بابەتەکە کلیکی لینکەکەی خوارەوە بکە

به ڵێ خۆشمان ده وێت.

پرسیار بۆ قوتابیان له سه ر سرودی نیشتمانی.

Ja vi elsker dette landet.

Oppgaver til elever.

 

 

Videregående opplæring (2)

Tema morsmål for videregående opplæring

To gutter p skolenVelkommen til Tema morsmål for videregående opplæring! Denne siden er under oppbygging, og foreløpig inneholder den mest generell informasjon på norsk. Du kan imidlertid finne mye nyttig dersom du leter på sidene til ungdomstrinnet. På høyre side finner du de språkene som er drevet av norske språkredaksjoner. Når du har trykket på et av språkene, vil du finne en meny for grunnskole som er delt inn i barnetrinnet, mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Under disse kategoriene finnes igjen to alternativer: Morsmål og tospråklig fagopplæring. Tospråklig fagopplæring er videre delt inn i matematikk, samfunnsfag, naturfag og RLE. Trykk på det området du ønsker å hente informasjon og læringsressurser fra.

Vi ønsker at nettstedet skal være en møteplass hvor man kan utveksle informasjon og tips om morsmålsundervisning og tospråklig fagopplæring, og har du tips på hva som kan legges ut på språksidene, kan du sende mail til de som står som kontaktperson for det enkelte språk.

For undervisningspersonalet i skolen kan det være lurt å bruke Tema morsmål som en ressurs i undervisningen av flerspråklige elever. Da er det viktig at man har lært nettstedet å kjenne. Synes du det er vanskelig å vite hvilken informasjon som ligger hvor, kan du se her. Man kan også tipse elevene selv og foreldre til å utforske hva som finnes på siden.

Lykke til med arbeidet, og håper Tema morsmål kan hjelpe til å gjøre undervisningen enda bedre i opplæringen av flerspråklige elever!

Forfatter: Dag Fjæstad
Har du spørsmål knyttet til videregående på Tema morsmål kan du sende mail til: ئەم ئیمەیڵە پارێزراوە لە سپام, پێویستە جاڤا سکریپت چالاک بکەیت بۆ بینینی.

Læringsressurser

Pedagogiske redskaper som fins på nett som er flerspråklige (på minst to ulike språk) og som kan brukes til læringsformål.

 

Informasjonsmateriell til elever og foresatte

                                                                     

Informasjon om videregående opplæring på   flere språk: http://www.vilbli.no/?Side=Artikkel&Artikkel=016349

    

13 ulike brosjyrer om psykisk   helse og hjelpetilbudet i Norge til 17 språk.

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=28068

Læremidler for læreren

       

En database for lærere med materiell og   læremidler for minoritetsspråklige: http://mino.udir.no/id/1.0

    

Fagbokforlaget sin oversikt over materiell http://fagbokforlaget.no/?kategori=norsk%20som%20andrespr%E5k&forside=jaMinett

    

Minett er en nettside med læremidler og annen   litteratur for og om tospråklige elever, i grunnskolen primært, men også for   elever i videregående skole og voksenopplæring

www.minett.no

       

Bøker innenfor   ulike utdanningsprogram.
 
http://www.almater.no/

Bøker på flere språk

       

Det Flerspråklige Bibliotek er et   kompetansesenter for bibliotektilbud til språklige minoriteter. Låner ut   bøker på 30 forskjellige språk. De har også bøker for salg.
 
http://www.dfb.deichman.no

    

Nettsted der man kan bestille bøker og   lydbøker med tilhørende ressurspermer. Forlaget har særlig vekt på norske   folkeeventyr oversatt til ni språk, og ressurspermene inneholder oppgaver som   har utgangspunkt i folkeeventyrene.
 
http://www.familieforlaget.no

       

Milet er en   engelskspråklig nettside med tospråklige bøker og annet tospråklig materiell.
 
http://www.milet.com/

       

Først og fremst et   barnebibliotek med digitale bøker, men har noen bøker som kan passe på   videregående.

http://www.childrenslibrary.org/icdl/SimpleSearchCategory?ids=275,86&langid=61&pnum=1&cnum=1&text=&lang=English&ilang=English

 

Kulturbro Forlag arbeider for å   fremme integrering, kulturforståelse og språkutvikling gjennom utveksling av   litteratur mellom ulike kulturer og på forskjellige språk. Her finner du   flerspråklige barnebøker på ulike språk i samme bok. Klikk her for å komme til nettstedet.http://www.kulturbro.no/

Morsmålsundervisnig/tospråklig   oppplæring

       

Book 2, lære å snakke , lytte, mange språk:

http://www.goethe-verlag.com/book2/

 

Morsmål som fremmedspråk tilbys   nå på videregående skoler i Norge.

Bøkene er laget for urdu,   tyrkisk og somali

http://www.solumforlag.no

       

Urdu som fremmedspråk. Boken   skal kunne brukes av elever som ikke har kjennskap til språket fra før.   Samtidig er den laget slik at elever med forkunnskaper også vil ha nytte av   den. Gjennom tekstene og dialogene i boken får man et første innblikk språk,   kultur, historie og levemåte.

http://www.solumforlag.no/solum/Kategorier/UNDERVISNINGSLITTERATUR/Urdu-som-fremmedspraak

               

Tyrkisk som fremmedspråk og   morsmålsundervisning. Boken skal kunne brukes av elever som ikke har   kjennskap til språket fra før. Samtidig er den laget slik at elever med forkunnskaper   også vil ha nytte av den. Gjennom tekstene og dialogene i boken får man et   første innblikk språk, kultur, historie og levemåte.

http://www.solumforlag.no/solum/Kategorier/UNDERVISNINGSLITTERATUR/Tyrkisk-som-fremmedspraak

Det er også et eget verk for   morsmålsundervisning.

http://www.solumforlag.no/solum/Kategorier/UNDERVISNINGSLITTERATUR/Tyrkisk-morsmaalsundervisning

               

Somali som fremmedspråk og   morsmålsundervisning. Boken skal kunne brukes av elever som ikke har   kjennskap til språket fra før. Samtidig er den laget slik at elever med forkunnskaper   også vil ha nytte av den. Gjennom tekstene og dialogene i boken får man et   første innblikk språk, kultur, historie og levemåte.

http://www.solumforlag.no/solum/Kategorier/UNDERVISNINGSLITTERATUR/Somali-som-fremmedspraak

Det er også et eget verk for   morsmålsundervisning.

http://www.solumforlag.no/solum/Kategorier/UNDERVISNINGSLITTERATUR/Somali-morsmaalsundervisning

    

Multilearn er   en videreføring av et prosjekt som ble startet i 2004 i samarbeid med   Utdanningsdirektoratet. Prosjektet tok sikte på å lage støttemateriell til   tospråklige minoritetselever. Dette har vært et meget vellykket arbeid, og   det foreligger nå mer enn ett hundre ulike hefter på 12 fagområder, og det er   totalt 15 språk på enkelte av heftene, og stadig flere kommer til. Anbefales til   bruk i opplæringen

av nyankomne   minoritetsspråklige elever i grunnskolen

og den   videregående skolen. Voksne innvandrere kan også

dra   nytte av å bruke støttematerialene i voksenopplæringen.

http://www.kolofon.no/index.aspx?docid=45&pid=2712

http://multilearn.biip.no/Account/LogOn?ReturnUrl=%2f

Matematikk

       

Webbmatte: et gratis   svenskt nettsted som inneholder skriftlige forklaringer, bilder og video.   Innholdet er lagd for ungdomsskolen og videregående. Ungdomsskoledelen fins   på åtte språk og videregåendedelen fins på tre språk.
 
http://www.webbmatte.se/

    

Mattebegreper på 21 språk: Finnes under den   svenske Tema modersmål. Her er sentrale begreper definert på svensk og 21   språk med eksempler (kommer også snart i en norsk versjon). http://modersmal.skolverket.se/index.php/component/content/article/7-oevriga-artiklar/oevriga-artiklar/17-mattebegrepp-pa-21-sprak

Øvrige   fag:

       

VOX står for nettsiden samfunnskunnskap.no . På   nettsiden finner du pensum til bruk i 50 timer samfunnskunnskap for voksne. Nettsiden   er tilgjengelig på 13 språk   innvandrere
 
http://www.samfunnskunnskap.no

Norsk

       

Min vei: Ulike norskkurs for flerspråklige   elever (ungdommer og voksne). Har systemer som linker lett til for eksempel   Lexin.

http://minvei.no/read_container/d4929fc4-fe48-4c49-a072-54302adde8ba

 

http://fagbokforlaget.no/?artikkelid=370

http://fagbokforlaget.no/?artikkelid=381

 

http://www.migranorsk.no/index.php?gohome=1

Ordbøker:

       

Lexin: Nettbaserte ordbøker på ca. 15 språk   inkludert norsk, med norsk lyd og bilder. Kan også kjøpe trykte ordbøker på   noen av språkene
 
http://decentius.aksis.uib.no/lexin.html

       

Bildetema er en flerspråklig interaktiv   bildeordbok med illustrasjoner, tekst, lyd og animasjoner på rundt 34 språk. http://gandalf.uib.no/lexin/bildetema/

Morsmål som fremmedspråk

eleverElever som går på et studieforberedende utdanningsprogram, må velge et fremmedspråk i tillegg til engelsk. Opplæringen skal følge læreplanen i fellesfaget fremmedspråk. Læreplanen i fremmedspråk gjelder for alle fremmedspråk bortsett fra engelsk, svensk og dansk. De fleste videregående skoler gir opplæring i noen få fremmedspråk, f eks fransk, spansk og tysk. Dersom en elev ønsker å gå opp til eksamen i sitt morsmål i stedet for å velge et av de språkene skolen hun eller han går på gir undervisning i, kan eleven søke fritak for fremmedspråk og melde seg opp som privatist i morsmålet. Nå er det mulig i gå opp i 37 språk, albansk, amharisk, arabisk, bosnisk, dari, estisk, filipino, finsk, fransk, hebraisk, italiensk, japansk, kantonesisk, kinesisk (tidligere navn mandarin), koreansk, kurdisk (sorani), latvisk, lulesamisk, nederlandsk, nordsamisk, oromo, panjabi, pashto, persisk, polsk, portugisisk, russisk, somali, spansk, sørsamisk, tamil, tegnspråk, tigrinja, tyrkisk, tysk, urdu og vietnamesisk. Fra våren 2014 blir det også mulig å gå opp til eksamen i hindi og islandsk. Dersom et språk må fjernes fra eksamenstilbudet, vil det være overgangsordninger.

Det er regler for hvor mange timer en elev må ha for å få vitnemål fra den videregående skolen. Det kan oppstå problemer dersom en elev som ikke har hatt opplæring i andre fremmedspråk enn engelsk i grunnskolen, ønsker å gå opp til eksamen i sitt morsmål. I slike tilfeller er det viktig at saken diskuteres med skolen før eleven eventuelt søker fritak.

Fellesfaget fremmedspråk har to nivåer, nivå I og nivå II. Elever som har hatt nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen og fortsetter med opplæring i det samme språket, skal ha opplæring etter læreplanens nivå II. Elever som har hatt nivå I i et fremmedspråk i grunnskolen, men velger et nytt fremmedspråk i videregående opplæring, skal ha opplæring etter læreplanens nivå I i det nye fremmedspråket. De som går opp som privatister i et språk de ikke har hatt opplæring i i grunnskolen, kan velge om de vil gå opp til eksamen på nivå I eller II.

Fremmedspråk kan også tas som programfag på nivå I, II eller III. Fremmedspråk nivå I har samme kompetansemål som fellesfaget Fremmedspråk nivå I. Fremmedspråk nivå II bygger på Fremmedspråk nivå I og har samme kompetansemål som fellesfaget Fremmedspråk nivå II. Fremmedspråk nivå III bygger på Fremmedspråk nivå II i videregående opplæring.

Fremmedspråk nivå II og Fremmedspråk nivå III programfag kan bygge både på fellesfag og på programfag.

Du kan lese om forskjellen mellom fellesfag og programfag her: http://www.vilbli.no/?Artikkel=017829&Kurs=V.STUSP1----_V.STSSA2----_V.STSSA3----&Side=1.2

Privatister som skal opp til eksamen i fremmedspråk må både opp til en sentralt gitt skriftlig eksamen med sentral sensur, og en lokal gitt muntlig eksamen. Utdanningsdirektoratet har foreslått at eksamen for fremmedspråk på nivå I i videregående opplæring skal endres fra en fem timers skriftlig eksamen pluss en muntlig eksamen til en kombinert skriftlig-muntlig eksamen.

Informasjon om privatistordningen samt læreplanene i fremmedspråk finner du her: http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Endringer-og-overgangsordninger/Endringer/Her-finner-du-oversikt-over-hvilke-fremmedsprak-du-kan-ta-som-privatist1/ .

Veiledninger og kartlegging

Elever i den videregående skolen, med annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt språkopplæring. Dette organiseres på ulike måter i den videregående skolen. Uansett organiseringsform er det viktig for læreren og skolen å ha grunnleggende informasjon om enkeltelevens og dens behov. Det er utarbeidet veiledninger og kartleggingsmateriell til læreplan i grunnleggende norsk og læreplan i morsmål. I tillegg er det også utarbeidet kartleggingsverktøy for skolefaglige ferdigheter hos nyankomne minoritetsspråklige ungdommer. Dette er dokumenter som er til hjelp for den enkelte lærer og skole, når de skal tilpasse undervisningen til de elevene som har krav på denne form for undervisning etter §3-12 i Opplæringslova.

 

Veiledninger

Veiledning. Språkkompetanse i grunnleggende norsk (teori)

Veiledning. Morsmål for språklige minoriteter (teori)

Veiledning til læreplan i grunnleggende norsk (undervisningseksempler)

Veiledning til læreplan i morsmål for språklige minoriteter (undervisningseksempler)

Kartleggingsmateriell

Kartleggingsmateriell Språkkompetanse i grunnleggende norsk - (bokmål)

Kartleggingsmateriell - Språkompetanse i grunnleggjande norsk (nynorsk)

Kartlegging av skolefaglige ferdigheter hos nyankomne minoritetsspråklige ungdommer

  • 1
  • 2
nafo logo Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: ئەم ئیمەیڵە پارێزراوە لە سپام, پێویستە جاڤا سکریپت چالاک بکەیت بۆ بینینی.   - www.morsmal.no