nafo

Foreldreveiledning MatematikkFra førskolealder til 2. trinn og fra 3. - 6. trinn på skolen
Her er to hefter som gir tips til aktiviteter foreldre kan gjøre sammen med barna sine for å hjelpe dem forstå tall, mengder og form. Dette er grunnleggende for utvikling av ferdigheter i matematikk. Det ene heftet er beregnet på barn fra førskolealder til 2. trinn på skolen, det andre heftet for barn fra 3. - 6. trinn. Heftene finnes på 23 språk.

Når heftene leses er det viktig at foreldre plukker ut enkelte idéer som virker spennende å gjøre sammen. Foreldre kjenner barna sine best og vet gjerne hva de liker å holde på med. Slik kan barnas interesser og motivasjon bli utgangspunktet for valg av aktiviteter. Den beste læringen skjer jo når vi selv er motivert for å lære.

Heftene kan også benyttes som utgangspunkt i foreldregrupper og foreldremøter, der foreldre sammen diskuterer hvordan de kan støtte sine barns læring og Lese skriveutvikling. Nesten alt rundt oss handler  om tall, avstander, mengder og tid. Flere av tipsene handler derfor om aktiviteter fra hverdagen.

Klikk på den oversettelsen du ønsker av heftene i de to tabellene under. 

Fra førskolealder til 2. trinn på skolen:

    ARABISK

    KAREN       RUSSISK

    BURMESISK

    KHMER            

 

    SAMOANSK

    CHIN

    KINESISK ENKEL

      SERBISK 

    DARI

    KINESISK TRAD       SINHALESISK

    DINKA

    KOREANSK       SOMALI

    ENGELSK

    MAKEDONSK     TIGRINJA

    GUJARATI

    NORSK       TYRKISK

    HINDI

    PERSISK       VIETNAMESISK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra 3. trinn til 6. trinn på skolen:

    ARABISK

    KAREN     RUSSISK

    BURMESISK

    KHMER         

    SAMOANSK

    CHIN

    KINESISK ENKEL  

    SERBISK   

    DARI

    KINESISK TRAD     SINHALESISK

    DINKA

    KOREANSK     SOMALI

    ENGELSK

    MAKEDONSK     TIGRINJA

    GUJARATI

    NORSK     TYRKISK

    HINDI

    PERSISK     VIETNAMESISK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foreldrehefter LesingFra førskolealder til 2. trinn og fra 3. - 6. trinn på skolen
Dette er to hefter som gir tips til aktiviteter foreldre kan gjøre sammen med barna sine. De handler om det å lese, skrive, snakke og lytte. Det ene heftet er beregnet på barn fra førskolealder til 2. trinn på skolen, det andre heftet for barn fra 3. - 6. trinn. Heftene er finnes på 23 språk.

Når heftene leses er det viktig at foreldre plukker ut enkelte idéer som virker spennende å gjøre sammen. Foreldre kjenner barna sine best og vet gjerne hva de liker å holde på med. Slik kan barnas interesser og motivasjon bli utgangspunktet for valg av aktiviteter. Den beste læringen skjer jo når vi selv er motivert for å lære.

Heftene kan også benyttes som utgangspunkt i foreldregrupper og foreldremøter, der foreldre sammen diskuterer hvordan de kan støtte sine barns læring og utvikling.

 

MatematikkFlere av tipsene handler om barnebøker og lesing. De lokale bibliotekene kan være et flott sted for å låne bøker. Her kan foreldre og barn også få tips til aktuelle bøker som passer for barnas alder, interesser og leseferdigheter.

Klikk på den oversettelsen du ønsker av heftene i de to tabellene under. 

Fra førskolealder til 2. trinn på skolen:

    ARABISK

    KAREN     RUSSISK

    BURMESISK

    KHMER            

    SAMOANSK

    CHIN

    KINESISK ENKEL

    SERBISK 

    DARI

    KINESISK TRAD     SINHALESISK

    DINKA

    KOREANSK     SOMALI

    ENGELSK

    MAKEDONSK     TIGRINJA

    GUJARATI

    NORSK     TAMIL

    HINDI

    PERSISK     TYRKISK
            VIETNAMESISK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Fra 3. trinn til 6. trinn på skolen:

    ARABISK

    KAREN     RUSSISK

    BURMESISK

    KHMER         

    SAMOANSK

    CHIN

    KINESISK ENKEL  

    SERBISK   

    DARI

    KINESISK TRAD     SINHALESISK

    DINKA

    KOREANSK     SOMALI

    ENGELSK

    MAKEDONSK     TIGRINJA

    GUJARATI

    NORSK     TYRKISK

    HINDI

    PERSISK     VIETNAMESISK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Victoria heftene ForsideGjennom hele oppveksten er hjemmet et viktig sted for barns læring og utvikling. Når barn lærer fra sine foreldre er det vanligvis ikke planlagt, slik som på skolen. Det foregår i naturlige og hverdagslige situasjoner. Denne allsidige læringen legger grunnlaget for den mer formelle læringen som skjer i skolen.

Tema Morsmål har funnet fire hefter laget av Department of Education and Early Childhood Development i Victoria, Australia. Heftene gir tips og idéer til hvordan foreldre kan støtte sine barns utvikling i lesing, skriving og matematikk. De finnes på 22 språk i tillegg til norsk.

Vi har oversatt de engelske heftene til norsk. Teksten er tilpasset forholdene i Norge. Når foreldre leser heftene på sine ulike morsmål, kan de også tilpasse idéene og aktivitetene til norske forhold. Klikk på heftene under for å lese dem på ulike språk.

Lese skrive Matematikk
Barn i flerspraklige familier
(👁️=Laste ned og les eller 👂🏼=hør direkte til siden)
Informasjonsheftet på 19 språk

Informasjonsheftet belyser 10 spørsmål som foreldre ofte stiller om barnas flerspråklige utvikling.

I tillegg til å rette seg mot foreldre, er heftet svære aktuelt for ansatte i barnehager og skoler og på helsestasjoner. Det kan være et fint utgangspunkt for samtale mellom foreldre og ansatte i disse institusjonene om barnas flerspråklige utvikling.
På 5 av språkene finnes det også lydfiler som kan lyttes til, en lydfil for hvert spørsmål som besvares i heftet.

Les mer

nafo logo Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   - www.morsmal.no