nafo
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Skolekassa
Tospråklige undervisningsopplegg
Flerspråklig bibliotek
NAFOs filmer

Hvorfor bruke Matematikkbegreper?

mattebegreper20litauisk 

 

 

mattebegreper urdu

For å kunne hjelpe minoritetselever i matematikk i klasserommet trenger lærere deres å koble elevenes tidligere kunnskap og erfaringer til de nye begrepene som introduseres i undervisningen. Vi kan tenke oss at nettressursen Matematikkbegreper kan ha tre viktige funksjoner.

  • En minoritetselev kan ha både kunnskap om og erfaring med et matematisk begrep på sitt morsmål, men får allikevel ikke aktivisert denne forståelsen når hun lytter til en diskusjon om matematiske problemstillinger på andrespråket. Det kan komme av at hun ikke forstår de ordene som brukes. Eleven vil da ha behov for å lærer det relevante ordforrådet på norsk. Dette for å kunne lytte til, snakke om, og lese og skrive oppgaver i matematikk på norsk. Matematikkbegreper har en slik ordbokfunksjon.

  • Så vil det være situasjoner hvor eleven ikke har tidligere kunnskap om et matematisk begrep. Han eller hun trenger da konkrete, visuelle og engasjerende erfaringer som kan knyttes til matematisk forståelse og regneferdigheter. I en slik situasjon vil det kunne være lettere for eleven å bli introdusert for begrepet på sitt morsmål.

  • Regneoppgaver utføres forskjellige fra land til land. Læreren bør ha et sammenlignende og anerkjennende perspektiv på dette. Ellers kan en elev fort bli forvirret og frustrert når han eller hun lærer en måte å utføre regneoppgaver på skolen, og en annen måte hjemme. Nettressursen Matematikkbegreper kan gi både lærere, foreldre og elever ny innsikt i ulike måter å utføre regneoppgaver på.

 

 

 

nafo logo Innholdsansvarlig: Sunil Loona , Tel: 67 23 53 44   - www.morsmal.no