nafo
Somali - Soomaaliga
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Tospråklige undervisningsopplegg
Tospråklig materiell
Veiledning till foreldre

Lumbrikus artikkelbildeLumbrikus er en ny digital læringsressurs i norsk og naturfag med flerspråklig innhold. På samtlige språksider finner du nå en ny ressursknapp med lenke den nye læringsressusren lumbrikus.no.

Ressursen er tilgjengelig på språkene norsk, arabisk, somali og tigrinja. 

Lubrikus waa casharo laga baranayo afka norwijiga iyo sayniska oo ku turjumaman luuqado badan oo somaligu ka mid yahay. Halkan guji si aad u dhgaysati

Læringsressursen er for alle elever, med muligheter for tilpasninger for elever som er i ferd med å lære seg norsk som andrespråk. Ressursen er bygd opp rundt en skjønnlitterær fortelling med naturfaglig innhold. I tillegg finner man bilder, illustrasjoner, kvisser, filmer, korte faktatekster og lærerveiledning. Fortellingen finnes på norsk, arabisk, somali og tigrinja, og noe av det unike med ressursen er at man kan for eksempel lese og høre på teksten på norsk, mens man ser oversettelsen på somali. I tillegg finnes historien i to versjoner: en kort og en lang. Dette gir store muligheter til å tilpasse bruken av ressursen etter elevens språkbakgrunn og lesenivå.

Les mer

Tryg trafikkHayádda nabadgalyada wadooyinka waxa ay soo diyaarisay macluumaad ku saabsan sidii aad u dhaqmilahayd marka aad jidadka magaalada maraysid, taas oo waxtar u leh nabadgelyadada iyo ta dadka kaleba.

Macluumaadkan waxaa lagu turjumay luuqada badan oo kale ah carabi, tigrinja, pashto, dari, kurmandji, somali iyo engelsk. Macluumaadkani waxa uu isugu jiraa qoraalo,filimo iyo suáalo.

Guji halkan si aad u akhrisato.

Tema: skjeltteg og musklerSkjelettet og musklene

læringsmål: Elevene skal kunne vite skjelettet og muskelens oppgaver.

Elevene skal kunne forklare begrepene knokler, blodceller, nervesystemet, organ, ryggrad, marg, ledd og leddbånd.

Opplegget består av tekster, ordliste, lydfil og viktige lenker.

Opplegget passer for trinn 4.

Casharka: Qolfoofka iyo muruqyada

Yoolka: Ardeydu waa in ay ogaadaan shaqada qolfoofka iyo muruqdadu qabtaan.

Ardeydu waa in ay qeexi karaan macnaha ereyada lafo, unugyada dhiigga habdhiska dareenka, xubnaha, lafdhabarta, dhuuxa, laabatada iyo seedda.

Casharku waxa u uka koobanyahay: Qoraalo, liis-erayeed, cod iyo bogag muhiim ah.

Les mer

blomst20ny1

Tema: Blomsterplanter

Trinn: 3.-4.trinn

Kompetansemål :

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

•samtale om og sammenligne livssyklusen til noen plantearter

Læringsmål:

Eleven skal kunne:

•navnet på noen av de vanligste markblomstene

•fortelle om livssyklusen til ettårige, toårige og flerårige planter

Casharka: Dhir-ubaxeedka

Yoolka wax barasho: Ardeydu waa in ay:

-          Brataa magacyada dhir-ubaxeedka caadiga ah.

-          Bartaan in dhirtu ay leedahay shuruudo deegaan oo kala duwan

Bartaan sida dhirtu u bacrinto.

Casharkani waxa uu ku haboonyahay fasalada 3-4.

Les mer

nafo logo Innholdsansvarlig: Lene Østli , E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.   - www.morsmal.no