nafo
Bildetema
Lexin-Ordbøker på nett
Flerspråkige Verb
Flerspråklige fortellinger
Matematikk begreper
Veiledning till foreldre
Skolekassa
Tospråklige undervisningsopplegg
NAFOs filmer
Lumbrikus

جا ئزہ

اساتذہ کے لئے پلان

  یہاں  آپ مختلف  قسم کے پلان سے رابطہ کر سکتے ہیں جو آپ کے لئے کئی زبان بولنے والے طالبعلم کو پڑھانے کے لئے مددگار ثابت ہو گا ۔      

Her finner du en felles oversikt over linker til læreplaner som kan være nyttige i opplæringen av flerspråklige elever:

Generell del for Læreplanverket for Kunnskapsløftet 

Prinsipper for opplæringen etter Læreplanverket for kunnskapsløftet

Fag og læreplaner for Kunnskapsløftet

Læreplanen i norsk

Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter

Læreplan i morsmål for språklige minoriteter

 

?Hvem har rett til morsmålsoppplæring og/eller tospråklig fagopplæring

De elevene som etter kartlegging viser at de har for svake norskferdigheter til å følge ordinær læreplan i norsk har rett til opplæring etter Opplæringsloven § 2-8. Dette innebærer særskilt norskopplæring, og om nødvendig morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring. Denne retten gjelder til man har tilstrekkelig ferdigheter i norsk til å følge ordinær opplæring. Opplæringsloven kan du lese her eller lese loven som er sitert under.

§ 2-8. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen. Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved. Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal kommunen så langt mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane. Kommunen skal kartleggje kva dugleik elevane har i norsk før det blir gjort vedtak om særskild språkopplæring. Slik kartlegging skal også utførast undervegs i opplæringa for elevar som får særskild språkopplæring etter føresegna, som grunnlag for å vurdere om elevane har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen.

OECD-rapporter om opplæring for språklige minoriteter (2)

Minoritetsspråklige elever som ikke er født i Norge - og særlig de som er litt eldre og kommer til landet seint i utdanningsløpet - møter tøffere utfordringer enn andre elever når det gjelder å oppnå godt læringsutbytte, skriver OECD i en rapport om opplæring for språklige minoriteter i Norge.

OECD påpeker at Norge har allerede utviklet tiltak for å møte noen av hovedutfordringene når det gjelder opplæring av minoritetsspråklige, men trenger å øke sin kompetanse i å gjennomføre disse tiltakene. I rapporten nevnes at tilgang til god opplæring og omsorg i førskolealder bør prioriteres for alle, men er spesielt viktig for minoritetsspråklige barn under 3 år.

Les hele OECD rapporten her!

  • 1
  • 2
nafo logo Innholdsansvarlig: Sunil Loona , Tel: 67 23 53 44   - www.morsmal.no