Dialogkort på foreldremøte: Opplæring i svømming//Kaadhka wada hadalka ee kulanka waalidka: Tababarka dabaasha

Vanntilvenning, trygg ferdsel, svømming, selvberging og livredning er en del av opplæringen i kroppsøvingsfaget. Svømmedyktig.no gir råd og veiledning til en trygg og forsvarlig opplæring. Nettsiden driftes av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Dialogkortene kan brukes i undervisning og på foreldremøte, som utgangspunkt for samtale.

  • Velg ønsket språk øverst på siden.
  • Skriv ut, kopier tosidig, laminer og klipp opp arkene.
  • Kortene er tospråklig.
  • Lytt til teksten ved å skrive ut qr-koder.
Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1.Garderobe og dusjing//Qolka dhar bedelashada  iyo qubayska

Ardaydu waa inay qubaystaan ka hor iyo ka dib tababarka dabaasha ee barkada.

Sideed ayaad waalid ahaan ugala hadli kartaa ilmahaaga/dhalinyarada waxa ku saabsan dhar bedelashad iyo qubeyska.

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. Klassemiljø// Fasalka iyo inta ku xeeran

Waa muhiim in la dhiso jawi  wanaagsan fasalka gudihiisa, halkaas oo ardaydu ku dareemaan amaan iyo xasilooni midba midka kale

Maxaad odhanlahayd in ay  ardaydu sameeyaan si ay u noqodaan kuwo xasiloon markay ardayda kale la samaynayaan tababarka dabaasha?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. Klassemiljø// Fasalka iyo inta ku xeeran

Sideen ugala hadli karnaa ardayda  kala duwanaanshaha ? (marka la eego jirka, awooda dabaasha, diinta, jinsiga, midabka jirka, luqadda, kartida shaqad, muuqaalka, xiisaha iyo habdhaqanka, iwm.)

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1.Garderobe og dusjing

Elevene må dusje før og etter opplæring i basseng.

Hvordan kan du som foresatt snakke med barnet/ungdommen din om omkledning og dusjing?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. Klassemiljø

Det er viktig å etablere et godt klassemiljø der elevene er trygge på hverandre.

Hva vil du si gjør elevene trygge på seg selv og andre i opplæringen i svømming?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. Klassemiljø

Hvordan kan vi snakke med elevene om å være ulike?(med tanke på kropp, ferdigheter i svømming, religion, legning, kjønn, hudfarge, språk, funksjonsevne, utseende, interesser og væremåter etc.)

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. Opplæringsmiljø// Deegaanka tababarka

Tababarka dabaasha waxaa lagu qabtaa gudaha iyo dibaddaba.

Xaggee ayey qoysaska carruurta iyo dhallinyaradu u dabaal tagaan meesha aad ku nooshahay?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. Opplæringsmiljø // Deegaanka tababarka

Tababarka dibeddu wuxuu ka dhici karaa goobo  kala duwan (biyaha macaan,biyaha dhanaan iyo webiga) 

Kala hadal ilmahaaga/dhalinyaradda saamaynta ay ku yeelan karto doorashada goobaha  tababarka  iyo sababta.

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. Opplæringsmiljø// Deegaanka tababarka

Xilliga jiilaalka biyaha badaha iyo webiyada ayaa baraf noqda oo waxaan aadi karnaa ciyaaraha barafka. 

Ka wada hadala goobaha ku habboon in loo aado ciyaarahay barafka iyo sababta.

Ka wada hadal waxa ardaydu tahay inay ka ogaadaan deegaanka ay ku ciyaari doonaan barafka; dhumucda barafka, amniga iyo qiimeynta khatarta

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. Opplæringsmiljø

Opplæringen i svømming foregår både ute og inne.

Hvor går familier, barn og ungdommer og bader der dere bor?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. Opplæringsmiljø

Opplæringen utendørs kan foregå i ulike miljø (ferskvann, saltvann og elv).

Diskuter hvilken betydning valg av miljøet i opplæringen kan ha for ditt barn/ungdom og hvorfor.

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. Opplæringsmiljø

Om vinteren fryser vann, sjø og elver til is og vi kan gå på skøyter. 

Diskuter hvilke områder i ditt nærmiljø det er aktuelt å gå på skøyter i og hvorfor.

Diskuter hva elevene bør kunne om miljøet der de skal gå på skøyter; tykkelse på is, sikkerhet og vurdering av risiko etc.

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. Bekledning// Dharka

Maxay tahay inay ardaydu xirtaan marka ay qaadanayaan tababarka dibadda? Maxaa la samayn karaa si looga fogaado dhaxanta?

Ka wada hadal sababta tababarada dibadda lagu qaato u noqon karaan kuwo wanaagsan.

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

8. Selvberging og trygg ferdsel// Is-badbaadin iyo safar badbaado leh

iskuulku  wuxuu ka shaqeeyaa socdaalka biyaha nabdoon ee xiliyadda dayrta, jiilaalka iyo gu’ga.

Weligaa ma kugu dhacday xaalad aad dareentay khatar dhinca biyaha 

 Maxaad samaysay markaa?

Maxaad u malaynaysaa inay muhiim u tahay ilmahaaga si uu uga  badbaado  biyaha?

Sideed ayaad waalid ahaan, ugala hadli kartaa ilmahaaga safarka biyaha nabdoon?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. Vanntilvenning og svømming// La qabsiga biyaha iyo dabaasha

Ka hor intaan ardaydu baranin dabaasha, waxaa muhiim ah inay ahaadaan kuwo ku dareema biyaha xasilooni iyo degenaansho  (geli madaxa biyaha hoostooda, sabaynta, leexashada, silbashada, kicinta).

Maxaad samayn kartaa si aad u caawiso ilmahaaga inuu ku badbaado biyaha?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. Bekledning

Kva bør elevene ha på seg når de skal ha opplæring ute? Hva kan en gjøre for å ikke fryse?

Diskuter hvorfor regelmessig opplæring ute kan være positivt.

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

8. Selvberging og trygg ferdsel

Skolen jobber med trygg ferdsel ved vann høst, vinter og vår.

Har du noen gang vert i en situasjon ved vann der du var utrygg? Hva gjorde du da?

Hva mener du er viktig for at ditt barn skal være trygg ved vann?

Hvordan kan du som foresatt snakke med ditt barn om trygg ferdsel ved vann?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. Vanntilvenning og svømming

Før elevene lærer å svømme er det viktig å være trygg i vann (hodet under vann, flyte, snu seg, gli, fremdrift).

Hva kan du bidra med for å hjelpe ditt barn å bli trygg i vann?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. Vanntilvenning og svømming//La qabsiga biyaha iyo dabaasha

Iskuulka ardaydu waa inay bartaan dabaasha.

Maxay ka dhigan tahay inaad tahay qof dabaasha ku wanaagsan?

Sideed ugala hadli kartaa ilmahaaga muhiimadda ay leedahay inuu noqdo qof dabaasha ku wanaagsan?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. Vanntilvenning og svømming// La qabsiga biyaha iyo dabaasha

Waa maxay siyaabaha ugu badan ee loo dabaasho? 

Sidee  ayaad u malaynaysaa inay muhiim u tahay inay  ardaydu ku bartaan  dabaasha iskuulka  iyo sababta?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. Svømming// Dabaasha

Iskuulka ilmahaagu wuxuu u baran doonaa dabaasha siyaabo kala duwan (caloosha iyo dhabarka).

Maxay muhiim u tahay in siyaabo kala duwan loo dabbaasho?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. Vanntilvenning og svømming

På skolen skal elevene lære å svømme.

Hva betyr det å være svømmedyktig?

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å være svømmedyktig?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. Vanntilvenning og svømming

Hva er de vanligste måtene å svømme på? 

Hvilke måter å svømme på synes du er viktig at elevene lærer på skolen og hvorfor?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. Svømming

På skolen lærer barnet ditt å svømme på ulike måter (på mage og rygg).

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann// Is badbaadinta iyo qiimeynta badbaadada biyaha

Tababarkan  ardaydu waxay samayn doonaan is-badbaadin xagga biyaha ah.

Sideed ugala hadli kartaa ilmahaaga muhiimada ay leedahay inay awoodaan inay naftooda samatabixiyaan ka dib markay ku dhacaan biyaha (bad, haro, webi)

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann// Is badbaadinta iyo qiimeynta badbaadada biyaha

Waa maxay qiimaynta badbaadada ee aad u malaynayso inay muhiim u tahay ardaydu inay sameeyaan marka ay ku jiraan biyaha dhexdooda iyo markay  agagaarkooda joogaan. Maxayse tahay muhiimada ay tani u leedahay ardayda iyo adiga waalid ahaan?

Waa maxay faraqa u dhexeeya joogitaanka iyo agagaarka biyaha dhanaan , biyaha macaan, iyo webiyada?

Goorma ayay ardaydu  tahay inay la dabaasho asxaabta da’ahaan?

Maxay ardaydu u baahan yihiin inay awood u yeeshaan, ka hor intaanay keligood dabaasha la tegin asxaabtooda?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. Selvberging og vurdering av sikkerhet// Is badbaadinta iyo qiimeynta badbaadada

Fasalka wuxuu ku safarayaa doon.

Waa maxay qiimaynta xagga badbaadada ee muhiimka u ah inay ardaydu aqoon u leeyihin ka hor intaanay safarka aadin?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

I opplæringen skal elevene gjennomføre selvberging i vann.

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å kunne berge seg selv etter et fall i vann (sjø, vann, elv)?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

Hvilke vurderinger av sikkerhet mener du er viktig at elevene kan gjøre ved opphold i og ved vann og hvilken betydning har det for elevene og deg som foresatt?

Hvilke forskjeller er det på å oppholde seg ved og i saltvann, ferskvann og elv?

Når er elevene gamle nok til å gå å bade sammen med venner?

Hva må elevene kunne før de kan gå og bade alene med venner?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. Selvberging og vurdering av sikkerhet

Klassen skal på kanotur.

Hvilke vurderinger av sikkerhet er det viktig at elevene har kjennskap til før de drar på tur?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. Svømming// Dabaasha

Iskuulka dhalinyaradu waxay ku tababartaan  dabaasha masaafo dheer oo ku saleysan hadafkooda.

Maxay muhiim u tahay in siyaabo kala duwan loo dabaasho marka la dabaalanaayo masaaafo dheer?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. Livberging og vurdering av risiko // Qiimaynta naf-badbaadinta iyo khatarta

Tababarkan ardaydu waa inay fahmaan oo ay sameeyaan naf-badbaadin gudaha biyaha iyo hareeraha biyaha dhulka duurka ah.

Sideed ugala hadli kartaa ilmahaaga  muhiimada ay leedahay inaad awoodo inaad sameyso nolol badbaadin, haddii aad aragto qof u baahan gargaar?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. Livredning og vurdering av risiko// Qiimaynta naf badbaadinta iyo khatarta

Tababarka, ardaydu waxay ku baranayaan inay qiimeeyaan khatarta ay leedahay bii’adaha kala duwan ee ku saabsan biyaha iyo agagaarkooda.

Waa maxay qiimaynta khatarta ah ee aad u malaynayso inay muhiim u tahay dhallinyaradu inay ka digtoonaadaan marka ay dabbaasha tagayaan ama ay safarka doonta la raacayaan asxaabtooda wakhtiga ay firaaqada leeyihiin?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. Svømming

På skolen øver ungdommene på å svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter når en skal svømme lengre distanser?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. Livberging og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vann ute i naturen.

Hvordan kan du snakke med din ungdom om viktigheten av å kunne utføre livberging dersom en oppdager noen som trenger hjelp?

somali og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. Livredning og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene lære å vurdere risiko i ulike miljø i, ved og på vann.

Hvilke vurderinger av risiko mener du er viktig at ungdommene har kjennskap til når de bader eller drar på båttur med venner på fritiden?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. Førstehjelp og vurdering av risiko //Gargaarka degdega ah iyo qiimaynta khatarta

Tababarkan  ardaydu waxay fahmi doonaan oo fulin doonaan gargaarka degdega ah ee naf-badbaadinta. Waxayna baran doonaan inay qiimeeyaan khatarta degaanada kala duwan.

Waa maxay waxa ugu horreeya ee maskaxda ku soo dhacaya markaad maqasho “gargaarka deg dega ah ee nafaha badbaadiya”?

somali og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. Førstehjelp og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp og lære å vurdere risiko i ulike miljø.

Hva er det første du tenker på når du hører «livreddende førstehjelp»?

somali og norsk bokmål



Dialogkortene er utviklet av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. Kortene er tilrettelagt på flere språk og oversatt av morsmål.no