Språk og samspill – fra 8 måneder

Denne ressursen er en del av en serie som omhandler tidlig språkutvikling. Serien er delt inn i fire ulike alderstrinn: svangerskap og nyfødt, fra 4 måneder, fra 8 måneder og fra 14 måneder til ca. 2 år. Ressursene gir konkrete råd om interaksjon og samspill med barn i alderen 0 – 2 år som kan bidra til småbarns språkutvikling. Er du fagperson og møter foresatte til samtaler om småbarns språkutvikling, kan du med fordel dele denne ressursen med omsorgspersoner. Ressursene er utviklet av bydel Stovner i Oslo kommune i samarbeid med PPT Oslo. Morsmål.no har tilpasset og oversatt ressursene til flere språk.

Visste du at

Babyen babler mye og bruker lyder for å gjøre seg forstått. Barnets hukommelse blir bedre i denne perioden og barnet kan kjenne igjen ord selv om det kanskje ikke kan si noe enda. Barnet lærer språket ved at du snakker med barnet og sier de samme ordene mange ganger.
Barnet liker å leke med deg.

Hjertespråk

For de fleste er hjertespråket det språket som er lettest å forklare sine følelser på, og språket man drømmer på. Hjertespråket er ofte også språket man føler seg mest komfortabel med.

Bruk språket som er mest naturlig for deg når du prater til barnet.


Snakk med barnet

Fortell barnet hva du gjør når du er sammen med barnet, for eksempel: «Nå skal jeg hente skjeen slik at jeg kan gi deg mat».
Sett ord på handlingene du gjør i ulike situasjoner.

Snakk om det dere ser, det dere gjør sammen og om det barnet viser interesse for.
Barnet liker at du snakker langsomt og med myk stemme.

Syng for barnet

Bruk bevegelser som passer til sanger du synger til barnet.
Finn fram ting som barnet kan bruke til å lage lyd med. Dette liker barnet.

Eksempler på barnesanger med bevegelser:

  • Fader Jakob
  • Ro, ro, ro din båt
  • Lille Petter Edderkopp
  • Er du veldig glad og vet det …

Lek sammen

Snakk med barnet om lekene.
Send lekene frem og tilbake mellom dere mens du forteller barnet hva du gjør.
Barn liker gjentagelse, så gjør gjerne det samme flere ganger.
Bytt på hvem som leder leken.

Eksempler på aktiviteter du kan gjøre med barnet:

  • Lek «borte-bø/titt-tei».
  • Fyll og tøm en boks med leker, for eksempel en puttekasse eller en boks med klosser.
  • Lek med stableklosser (bygg opp og riv ned)

Lag gode leserutiner

Ha bøker tilgjengelig for barnet ditt der barnet leker.
Vis barnet bildene i boka og snakk om det dere ser.
La barnet peke, bla om sidene og holde boka selv.

Sett av litt tid hver dag til å se i bøker sammen. Finn gjerne et fast tidspunkt på dagen til å gjøre dette, for eksempel før leggetid eller etter et måltid.
En lesestund trenger ikke å vare så lenge. Noen ganger er det nok å bare se på ett bilde eller det kan være morsommere å bytte bok flere ganger.