Dialogkort på foreldremøte: Opplæring i svømming // Yüzme eğitimi

Vanntilvenning, trygg ferdsel, svømming, selvberging og livredning er en del av opplæringen i kroppsøvingsfaget. Svømmedyktig.no gir råd og veiledning til en trygg og forsvarlig opplæring. Nettsiden driftes av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Dialogkortene kan brukes i undervisning og på foreldremøte, som utgangspunkt for samtale.

  • Velg ønsket språk øverst på siden.
  • Skriv ut, kopier tosidig, laminer og klipp opp arkene.
  • Kortene er tospråklig.
  • Lytt til teksten ved å skrive ut qr-koder.
Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1.Soyunma odaları ve duş

Öğrenciler havuzdaki eğitimden önce ve sonra, duş almalıdır.

Ebeveyn olarak küçük ve ergen yaştaki çocuğunuzla soyunma ve duş alma konusunda nasıl konuşabilirsiniz?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. Sınıf Ortamı

Öğrenciler birbilerinin yanında kendilerini güvende hissettikleri bir sınıf ortamı oluşturmak önemlidir.

Öğrencilerin kendilerinin ve başkalarının güvenliğinden emin olduğu bir yüzme eğitimi neyi ifade eder?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. Sınıf ortamı

Öğrencilere farklılıklarımızı nasıl açıklarız? (Bedensel, yüzmedeki beceriler, inanç, eğilim, cinsiyet, ten rengi, dil, işlevsel beceriler, dış görünüş, ilgi alanları, davranışlar vs.)

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1.Garderobe og dusjing

Elevene må dusje før og etter opplæring i basseng.

Hvordan kan du som foresatt snakke med barnet/ungdommen din om omkledning og dusjing?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. Klassemiljø

Det er viktig å etablere et godt klassemiljø der elevene er trygge på hverandre.

Hva vil du si gjør elevene trygge på seg selv og andre i opplæringen i svømming?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. Klassemiljø

Hvordan kan vi snakke med elevene om å være ulike?(med tanke på kropp, ferdigheter i svømming, religion, legning, kjønn, hudfarge, språk, funksjonsevne, utseende, interesser og væremåter etc.)

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. Eğitim Alanı

Yüzme eğitim hem açık alanlarda hem de kapalı alanlarda gerçekleşir.

Aileler, çocuklar ve gençler yaşadıkları yerde yüzmek için nereye gidiyorlar?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. Eğitim Alanı

Açıkhava yüzme eğitimi farklı alanlarda yürütülebilir (tatlısu, tuzlusu ve ırmak).

Yüzme eğitimi için seçilen alanın önemini tartışınız.

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. Eğitim Alanı

Kış aylarında göller, denizler ve ırmaklar buz tutar. Bu durumda buz pateni yapabiliriz.

Yakın çevrendeki buz patenine uygun olan alanları ve neden uygun olduklarını değerlendiriniz.

Öğrencilerin buz pateni yapacaklara alana ilişkin ne kadar bilgi sahibi olmaları gerektiğini değerlendiriniz. Örneğin, buz kalınlığını bilmek, güvenlik ve risk değerlendirmesi gibi.

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. Opplæringsmiljø

Opplæringen i svømming foregår både ute og inne.

Hvor går familier, barn og ungdommer og bader der dere bor?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. Opplæringsmiljø

Opplæringen utendørs kan foregå i ulike miljø (ferskvann, saltvann og elv).

Diskuter hvilken betydning valg av miljøet i opplæringen kan ha for ditt barn/ungdom og hvorfor.

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. Opplæringsmiljø

Om vinteren fryser vann, sjø og elver til is og vi kan gå på skøyter. 

Diskuter hvilke områder i ditt nærmiljø det er aktuelt å gå på skøyter i og hvorfor.

Diskuter hva elevene bør kunne om miljøet der de skal gå på skøyter; tykkelse på is, sikkerhet og vurdering av risiko etc.

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. Giyinme

Öğrenciler açıkhavada eğitim alacakları zaman nasıl giyinmeliler?

Düzenli ve kurallı bir açıkhava eğitiminin neden olumlu olabileceğini tartışınız.

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. Kendini kurtarma ve güvenli ilerleme davranışı

Okul sonbahar, kış ve ilkbaharda su kenarında güvenli ve sorumlu davranma eğilimiyle çalışır.

Su kıyısında güvende olmadığın bir durumla karşı karşıya kaldın mı? Ne yaptın peki?

Çocuğunuzun su kenarında güvende olması için önemli olan nedir?

Çocuğunuzla su kenarında güvenli ve sorumlu davranmayı nasıl açıklarsınız?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. Suya alışmak ve yüzmek

Öğrencilerin yüzmeyi öğrenmeden önce suda güvende olmaları önemlidir (başını suyun altında tutmak, suyun üzerinde kalabilmek, dönebilmek, süzürelerek ilerleyebilmek, yol almak).

Çocuğununuzun suda güvende olmasına nasıl katkı sunabilirsiniz?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. Bekledning

Kva bør elevene ha på seg når de skal ha opplæring ute? Hva kan en gjøre for å ikke fryse?

Diskuter hvorfor regelmessig opplæring ute kan være positivt.

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

8. Selvberging og trygg ferdsel

Skolen jobber med trygg ferdsel ved vann høst, vinter og vår.

Har du noen gang vert i en situasjon ved vann der du var utrygg? Hva gjorde du da?

Hva mener du er viktig for at ditt barn skal være trygg ved vann?

Hvordan kan du som foresatt snakke med ditt barn om trygg ferdsel ved vann?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. Vanntilvenning og svømming

Før elevene lærer å svømme er det viktig å være trygg i vann (hodet under vann, flyte, snu seg, gli, fremdrift).

Hva kan du bidra med for å hjelpe ditt barn å bli trygg i vann?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. Suya alışma ve yüzme

Okulda çocuklar yüzmeyi öğrenir.

Yüzme becerisine sahip olmak ne demektir?

Çocuğunuzla yüzme becerisine sahip olmanın önemini nasıl anlatırsınız?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. Su alışkanlığı ve yüzme

En yaygın yüzme stili hangisidir?

Öğrencilerin okulda öğrendiği yüzme stillerinden hangileri önemlidir ve neden?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. Svømming

12. Yüzme

Okulda çocuğunuz farklı yüzme stillerini öğrenir (yüzüstü ve sırtüstü).

Farkı stillerde yüzebilmek neden önemlidir?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. Vanntilvenning og svømming

På skolen skal elevene lære å svømme.

Hva betyr det å være svømmedyktig?

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å være svømmedyktig?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. Vanntilvenning og svømming

Hva er de vanligste måtene å svømme på? 

Hvilke måter å svømme på synes du er viktig at elevene lærer på skolen og hvorfor?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. Svømming

På skolen lærer barnet ditt å svømme på ulike måter (på mage og rygg).

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. Kendini kurtarma ve su kenarında güvenliğin değerlendirilmesi

Eğitimde öğrenciler suyun içinde kendini kurtarma becerisinin uygulamalıdırç

Çocuğunuzla suya düştükten sonra canını kurtarabilmenin önemi üzerine nasıl konuşursunuz?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. Kendini kurtarma becerisi ve su kenarında güvenliğin değerlendirilmesi

Öğrenciler suyun içindeyken ve kenarındayken hangi güvenlik değerlendirmelerini yapabilmeleri önemlidir? Bunu bilmek öğrenciler ve veliler için önemi nedir?

Tuzlu suda, tatlı suda ve nehirde bulunmak arasında hangi farklılıkar vardır?

Öğrenciler ne zaman arkadaşlarıyla beraber yüzmeye gidebilecek kadar büyümüş sayılırlar?

Öğrencilerin arkadaşlarıyla yalnız yüzmeye gitmek için önce hangi becerilere sahip olmaları gerekir?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. Kendini kurtarma becerisi ve güvenlik değerlendirmesi

Sınıf kano gezisine çıkacak.

Öğrenciler geziye çıkmadan önce hangi güvenlik değerledirmelerine aşina olmalılardır?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

I opplæringen skal elevene gjennomføre selvberging i vann.

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å kunne berge seg selv etter et fall i vann (sjø, vann, elv)?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

Hvilke vurderinger av sikkerhet mener du er viktig at elevene kan gjøre ved opphold i og ved vann og hvilken betydning har det for elevene og deg som foresatt?

Hvilke forskjeller er det på å oppholde seg ved og i saltvann, ferskvann og elv?

Når er elevene gamle nok til å gå å bade sammen med venner?

Hva må elevene kunne før de kan gå og bade alene med venner?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. Selvberging og vurdering av sikkerhet

Klassen skal på kanotur.

Hvilke vurderinger av sikkerhet er det viktig at elevene har kjennskap til før de drar på tur?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. Svømming

16. Yüzme

Okulda gençler kendi hedeflerine göre belirledikleri daha uzun bir mesafe üzerine çalışıyorlar.

Daha uzun mesafeleri yüzecekleri zaman farklı stillerde yüzmeleri neden önemlidir?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. Can kurtarma ve risk değerlendirmesi

Eğitimde öğrenciler doğada suyun içinde, üzerinde ve kenarında can kurtarma etkinliklerini anlamalı ve uygulamalıdır.

Yardıma ihtiyacı olan birini fark ettiğinde can kurtarma yöntemlerini uygulamanın önemini ergen çocuğunuzla nasıl konuşabilirsiniz?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. Livredning og vurdering av risiko

18. Can Kurtarma ve risk değerlendirmesi

Eğitimde öğrenciler suyun içi ve kenarı gibi birbirinden farklı ortamlarda risk değerlendirmesi yapmayı öğrenmelidir.

Sizce gençler arkadaşlarıyla boş zamanlarında yüzmeye gittiklerinde ya da tekne turuna çıktıklarında hangi risk değerlendirmelerine aşina olmaları önemlidir?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. Svømming

På skolen øver ungdommene på å svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter når en skal svømme lengre distanser?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. Livberging og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vann ute i naturen.

Hvordan kan du snakke med din ungdom om viktigheten av å kunne utføre livberging dersom en oppdager noen som trenger hjelp?

tyrkisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. Livredning og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene lære å vurdere risiko i ulike miljø i, ved og på vann.

Hvilke vurderinger av risiko mener du er viktig at ungdommene har kjennskap til når de bader eller drar på båttur med venner på fritiden?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. İlkyardım ve risk değerlendirmesi

Eğitimde öğrenciler hayat kurtaran ilk yardımı anlamalı ve uygulamalı, ayrıca farklı ortamlarda risk değerlendirmesi yapmayı öğrenmelidir.

“Hayat kurtaran ilkyardım” denildiği zaman aklınıza ilk gelen nedir?

tyrkisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. Førstehjelp og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp og lære å vurdere risiko i ulike miljø.

Hva er det første du tenker på når du hører «livreddende førstehjelp»?

tyrkisk og norsk bokmål



Dialogkortene er utviklet av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. Kortene er tilrettelagt på flere språk og oversatt av morsmål.no