Dialogkort på foreldremøte: Opplæring i svømming // بطاقة حوار في اجتماع اولياء الأمور: تدريب السباحة

Vanntilvenning, trygg ferdsel, svømming, selvberging og livredning er en del av opplæringen i kroppsøvingsfaget. Svømmedyktig.no gir råd og veiledning til en trygg og forsvarlig opplæring. Nettsiden driftes av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Dialogkortene kan brukes i undervisning og på foreldremøte, som utgangspunkt for samtale.

  • Velg ønsket språk øverst på siden.
  • Skriv ut, kopier tosidig, laminer og klipp opp arkene.
  • Kortene er tospråklig.
  • Lytt til teksten ved å skrive ut qr-koder.
Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1غرفة تبديل الملابس والإستحمام (الدش).

يجب على الطلاب الإستحمام قبل و بعد دروس السباحة.

كيف يمكنك، كولي أمر، التحدث مع طفلك/ شابك حول تغيير الملابس والإستحمام؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. بيئة الصف

من المهم إنشاء بيئة صف جيدة حيث يشعر الطلاب بالأمان مع بعضهم البعض.

برأيك، ما الذي يساعد التلاميذ على الشعور بالثقة والأمان بأنفسهم وبالآخرين خلال دروس السباحة؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. بيئة الصف

كيف يمكننا التحدث مع التلاميذ عن الإختلافات بين الناس؟ (من حيث : شكل الجسم، مهارات السباحة، الدين، الميول، النوع الإجتماعي( الجندر)، لون البشرة، اللغة، القدرات الجسدية أو الذهنية، المظهر الخارجي، الإهتمامات و أنماط التصرف ..الخ)

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1.Garderobe og dusjing

Elevene må dusje før og etter opplæring i basseng.

Hvordan kan du som foresatt snakke med barnet/ungdommen din om omkledning og dusjing?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. Klassemiljø

Det er viktig å etablere et godt klassemiljø der elevene er trygge på hverandre.

Hva vil du si gjør elevene trygge på seg selv og andre i opplæringen i svømming?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. Klassemiljø

Hvordan kan vi snakke med elevene om å være ulike?(med tanke på kropp, ferdigheter i svømming, religion, legning, kjønn, hudfarge, språk, funksjonsevne, utseende, interesser og væremåter etc.)

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. بيئة التعلّم

تُقدّم دروس السباحة في أماكن مغلقة ومفتوحة على حدٍ سواء.

أين تذهب العائلة، الأطفال والشباب للسباحة في منطقة سكنكم؟

4arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. بيئة التعلّم .

يمكن أن تتم دروس السباحة الخارجية في بيئات طبيعية مختلفة مثل المياه العذبة كالبحيرات أو المياه المالحة كالبحر أو في مجاري الأنهار

ناقش أهمية اختيار البيئة التي يتم فيها تعلّم السباحة لطفلكم/ اليافعين ولماذا هي مهمة؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. بيئة التعلّم

في فصل الشتاء تتجمد المياه في البحيرات والبحار والأنهار ويمكننا التزلج على الجليد.

ناقشوا: ما هي الأماكن المناسبة للتزلج في منطقتكم، ولماذا؟

ناقشوا أيضا: ما الذي ينبغي أن يعرفه التلاميذ عن البيئة التي سيتزلجون فيها؟ مثل سماكة الجليد، إجراءات السلامة وتقييم المخاطر وغير ذلك.

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. Opplæringsmiljø

Opplæringen i svømming foregår både ute og inne.

Hvor går familier, barn og ungdommer og bader der dere bor?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. Opplæringsmiljø

Opplæringen utendørs kan foregå i ulike miljø (ferskvann, saltvann og elv).

Diskuter hvilken betydning valg av miljøet i opplæringen kan ha for ditt barn/ungdom og hvorfor.

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. Opplæringsmiljø

Om vinteren fryser vann, sjø og elver til is og vi kan gå på skøyter. 

Diskuter hvilke områder i ditt nærmiljø det er aktuelt å gå på skøyter i og hvorfor.

Diskuter hva elevene bør kunne om miljøet der de skal gå på skøyter; tykkelse på is, sikkerhet og vurdering av risiko etc.

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. الملابس

ماذا يجب أن يرتدي التلاميذ عندما تكون حصة السباحة أو النشاطات التعليمية في الخارج؟
ماذا يمكن أن يفعلوا حتى لا يشعروا بالبرد؟

ناقشوا: لماذا يمكن أن يكون للتعليم المنتظم في الهواء الطلق تأثير إيجابي؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

8. النجاة الذاتية والتنقل الآمن ( القدرة على إنقاذ النفس والسير بأمان قرب الماء)

تعمل المدرسة على تعزيز مهارات التنقل الآمن بالقرب من الماء في فصول الخريف، الشتاء والربيع.

هل سبق لك أن كنت في موقف قرب الماء شعرت فيه بعدم الأمان؟ ماذا فعلت حينها؟

برأيك، ما الأمور المهمة التي يجب توافرها ليكون طفلك آمنًا قرب الماء؟

كيف يمكنك، كولي أمر، أن تتحدث مع طفلك عن كيفية التحرك بأمان قرب الماء؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. التعود على الماء وتعلّم السباحة

قبل أن يتعلم التلاميذ السباحة، من المهم أن يشعروا بالأمان في الماء (مثل غمر الرأس تحت الماء، الطفو، الالتفاف، الانزلاق، والتحرك في الماء).

ماذا يمكنك أن تفعل لمساعدة طفلك على الشعور بالأمان في الماء؟

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. Bekledning

Kva bør elevene ha på seg når de skal ha opplæring ute? Hva kan en gjøre for å ikke fryse?

Diskuter hvorfor regelmessig opplæring ute kan være positivt.

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

8. Selvberging og trygg ferdsel

Skolen jobber med trygg ferdsel ved vann høst, vinter og vår.

Har du noen gang vert i en situasjon ved vann der du var utrygg? Hva gjorde du da?

Hva mener du er viktig for at ditt barn skal være trygg ved vann?

Hvordan kan du som foresatt snakke med ditt barn om trygg ferdsel ved vann?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. Vanntilvenning og svømming

Før elevene lærer å svømme er det viktig å være trygg i vann (hodet under vann, flyte, snu seg, gli, fremdrift).

Hva kan du bidra med for å hjelpe ditt barn å bli trygg i vann?

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. التعود على الماء وتعلّم السباحة

في المدرسة، سيتعلم التلاميذ السباحة.

ماذا يعني أن يكون الشخص ماهرًا في السباحة؟

كيف يمكنك التحدث مع طفلك عن أهمية أن يكون قادرًا على السباحة؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. التعوّد على الماء وتعلّم السباحة

ما هي أكثر أساليب السباحة شيوعًا؟

برأيك، ما هي أساليب السباحة التي من المهم أن يتعلمها التلاميذ في المدرسة؟ ولماذا؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. السباحة

في المدرسة، سيتعلم طفلك السباحة بطرق مختلفة (على البطن وعلى الظهر).

لماذا من المهم أن يعرف السباحة بطرق متعددة؟

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. Vanntilvenning og svømming

På skolen skal elevene lære å svømme.

Hva betyr det å være svømmedyktig?

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å være svømmedyktig?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. Vanntilvenning og svømming

Hva er de vanligste måtene å svømme på? 

Hvilke måter å svømme på synes du er viktig at elevene lærer på skolen og hvorfor?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. Svømming

På skolen lærer barnet ditt å svømme på ulike måter (på mage og rygg).

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter?

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. النجاة الذاتية وتقييم السلامة عند الماء

في التعليم، يجب أن يقوم التلاميذ بتعلم مهارات النجاة الذاتية في الماء.

كيف يمكنك التحدث مع طفلك عن أهمية أن يعرف كيف ينقذ نفسه بعد السقوط في الماء (البحر، المياه، النهر)؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. النجاة الذاتية وتقييم السلامة عند الماء

ما هي تقييمات السلامة التي تعتقد أنه من المهم أن يتمكن التلاميذ من القيام بها عند التواجد في الماء أو بالقرب منه؟ وما هي أهمية ذلك بالنسبة لهم ولك كولي أمر؟

ما هي الفروقات بين التواجد في أو بالقرب من المياه المالحة، المياه العذبة، والأنهار؟

متى يكون التلاميذ في عمر يسمح لهم بالذهاب للسباحة مع الأصدقاء؟

ما هي المهارات أو المعرفة التي يجب أن يمتلكها التلاميذ قبل أن يتمكنوا من الذهاب للسباحة بمفردهم مع الأصدقاء؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. النجاة الذاتية وتقييم السلامة

الصف سيذهب برحلة تجذيف بالكانو.

ما هي تقييمات السلامة التي من المهم أن يكون التلاميذ على دراية بها قبل الذهاب في الرحلة؟

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

I opplæringen skal elevene gjennomføre selvberging i vann.

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å kunne berge seg selv etter et fall i vann (sjø, vann, elv)?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

Hvilke vurderinger av sikkerhet mener du er viktig at elevene kan gjøre ved opphold i og ved vann og hvilken betydning har det for elevene og deg som foresatt?

Hvilke forskjeller er det på å oppholde seg ved og i saltvann, ferskvann og elv?

Når er elevene gamle nok til å gå å bade sammen med venner?

Hva må elevene kunne før de kan gå og bade alene med venner?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. Selvberging og vurdering av sikkerhet

Klassen skal på kanotur.

Hvilke vurderinger av sikkerhet er det viktig at elevene har kjennskap til før de drar på tur?

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. السباحة

في المدرسة، يتدرب الشباب على السباحة لمسافة طويلة بناءً على أهدافهم الشخصية.

لماذا من المهم أن يعرف الشخص السباحة بطرق مختلفة عندما يسبح لمسافات طويلة؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. إنقاذ الحياة وتقييم المخاطر

أثناء فترة التعلّم يجب على التلاميذ أن يفهموا وينفذوا تدريبات على مهارات إنقاذ الحياة في الماء وعلى الماء وبالقرب من الماء في الطبيعة.

كيف يمكنك التحدث مع أبنائك عن أهمية معرفة كيفية إنقاذ الحياة إذا شاهد شخصًا يحتاج للمساعدة؟

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. إنقاذ الحياة وتقييم المخاطر

أثناء التعليم، يجب أن يتعلم التلاميذ كيفية تقييم المخاطر في بيئات مختلفة داخل الماء، وعلى الماء، وبالقرب منه.

ما هي تقييمات المخاطر التي تعتقد أنه من المهم أن يكون الشباب على دراية بها عندما يسبحون أو يذهبون في رحلات بالقارب مع الأصدقاء في أوقات فراغهم؟

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. Svømming

På skolen øver ungdommene på å svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter når en skal svømme lengre distanser?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. Livberging og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vann ute i naturen.

Hvordan kan du snakke med din ungdom om viktigheten av å kunne utføre livberging dersom en oppdager noen som trenger hjelp?

arabisk og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. Livredning og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene lære å vurdere risiko i ulike miljø i, ved og på vann.

Hvilke vurderinger av risiko mener du er viktig at ungdommene har kjennskap til når de bader eller drar på båttur med venner på fritiden?

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. الإسعافات الأولية وتقييم المخاطر

في التعليم، يجب أن يفهم التلاميذ وينفذوا الإسعافات الأولية المنقذة للحياة ويتعلموا تقييم المخاطر في بيئات مختلفة.

ما هو أول شيء يخطر ببالك عندما تسمع مصطلح «الإسعافات الأولية المنقذة للحياة»؟

arabisk og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. Førstehjelp og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp og lære å vurdere risiko i ulike miljø.

Hva er det første du tenker på når du hører «livreddende førstehjelp»?

arabisk og norsk bokmål



Dialogkortene er utviklet av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. Kortene er tilrettelagt på flere språk og oversatt av morsmål.no