Dialogkort på foreldremøte: Opplæring i svømming // Dialogue cards for parent meetings: swimming lessons

1. Changing room and showering
Pupils must shower before and after swimming lessons in the pool.
How can you as a parent talk to your child/young person about changing clothes and showering?
engelsk og norsk bokmål

2. Class environment
It is important to establish a good class environment where pupils feel safe with each other.
What would you say makes pupils feel safe about themselves and with others during swimming lessons?
engelsk og norsk bokmål

3. Class environment
How can we talk with pupils about being different?
(concerning our bodies, swimming skills, religion, sexual orientation, gender, skin colour, language, physical limitations, appearance, interests, and habits, etc.)
engelsk og norsk bokmål

1.Garderobe og dusjing
Elevene må dusje før og etter opplæring i basseng.
Hvordan kan du som foresatt snakke med barnet/ungdommen din om omkledning og dusjing?
engelsk og norsk bokmål

2. Klassemiljø
Det er viktig å etablere et godt klassemiljø der elevene er trygge på hverandre.
Hva vil du si gjør elevene trygge på seg selv og andre i opplæringen i svømming?
engelsk og norsk bokmål

3. Klassemiljø
Hvordan kan vi snakke med elevene om å være ulike?(med tanke på kropp, ferdigheter i svømming, religion, legning, kjønn, hudfarge, språk, funksjonsevne, utseende, interesser og væremåter etc.)
engelsk og norsk bokmål

4. Learning environment
Swimming lessons take place both outdoors and indoors.
Where do families, children, and young people go to swim where you live?
engelsk og norsk bokmål

5. Learning environment
Lessons outdoors can take place in different environments (fresh water, salt water and rivers).
Discuss how the choice of the learning environment can affect your child.
engelsk og norsk bokmål

6. Learning environment
In winter, the sea, lakes, and rivers freeze over and we can go ice skating.
Discuss in which areas in your local environment it is possible to go ice skating and why.
Discuss what pupils should know about the area where they ice skate; for example, the thickness of the ice, safety and risk assessments, etc.
engelsk og norsk bokmål

4. Opplæringsmiljø
Opplæringen i svømming foregår både ute og inne.
Hvor går familier, barn og ungdommer og bader der dere bor?
engelsk og norsk bokmål

5. Opplæringsmiljø
Opplæringen utendørs kan foregå i ulike miljø (ferskvann, saltvann og elv).
Diskuter hvilken betydning valg av miljøet i opplæringen kan ha for ditt barn/ungdom og hvorfor.
engelsk og norsk bokmål

6. Opplæringsmiljø
Om vinteren fryser vann, sjø og elver til is og vi kan gå på skøyter.
Diskuter hvilke områder i ditt nærmiljø det er aktuelt å gå på skøyter i og hvorfor.
Diskuter hva elevene bør kunne om miljøet der de skal gå på skøyter; tykkelse på is, sikkerhet og vurdering av risiko etc.
engelsk og norsk bokmål

7. Clothing
What should pupils wear when they have lessons outdoors? What can one do to not get cold?
Discuss why regularly having lessons outdoors can be positive.
engelsk og norsk bokmål

8. Self-rescue and safe conduct
The school instructs students in safe conduct next to or nearby the water during the autumn, winter and spring.
Have you ever been in a situation by water where you felt unsafe? What did you do?
What do you believe is important in order for your child to feel safe by the water?
How can you as a parent talk to your child about safety by the water?
engelsk og norsk bokmål

9. Water acclimation and swimming
Before pupils learn to swim it is important that they feel safe in the water (their head under water, float, turn over, glide, swim in a forward motion).
How can you help your child become safe in water?
engelsk og norsk bokmål

7. Bekledning
Kva bør elevene ha på seg når de skal ha opplæring ute? Hva kan en gjøre for å ikke fryse?
Diskuter hvorfor regelmessig opplæring ute kan være positivt.
engelsk og norsk bokmål

8. Selvberging og trygg ferdsel
Skolen jobber med trygg ferdsel ved vann høst, vinter og vår.
Har du noen gang vert i en situasjon ved vann der du var utrygg? Hva gjorde du da?
Hva mener du er viktig for at ditt barn skal være trygg ved vann?
Hvordan kan du som foresatt snakke med ditt barn om trygg ferdsel ved vann?
engelsk og norsk bokmål

9. Vanntilvenning og svømming
Før elevene lærer å svømme er det viktig å være trygg i vann (hodet under vann, flyte, snu seg, gli, fremdrift).
Hva kan du bidra med for å hjelpe ditt barn å bli trygg i vann?
engelsk og norsk bokmål

10. Water acclimation and swimming
Pupils are to learn how to swim at school.
What does it mean to be able to swim?
How can you talk to your child about why it is important to be able to swim?
engelsk og norsk bokmål

11. Water acclimation and swimming
What are the most common ways of swimming?
Which swimming techniques do you believe are important for pupils to learn at school and why?
engelsk og norsk bokmål

12. Swimming
Your child learns different swimming techniques at school (both on their stomach and their back).
Why is it important to be able to swim using different techniques?
engelsk og norsk bokmål

10. Vanntilvenning og svømming
På skolen skal elevene lære å svømme.
Hva betyr det å være svømmedyktig?
Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å være svømmedyktig?
engelsk og norsk bokmål

11. Vanntilvenning og svømming
Hva er de vanligste måtene å svømme på?
Hvilke måter å svømme på synes du er viktig at elevene lærer på skolen og hvorfor?
engelsk og norsk bokmål

12. Svømming
På skolen lærer barnet ditt å svømme på ulike måter (på mage og rygg).
Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter?
engelsk og norsk bokmål

13. Self-rescue and safety assessment near water
During swimming lessons, pupils are to perform self-rescue in water.
How can you talk to your child about the importance of being able to save themselves after falling into water (the sea, a lake, or a river)?
engelsk og norsk bokmål

14. Self-rescue and safety techniques near water
Which techniques concerning safety do you believe to be important for pupils to know when they are in or by water? What is its significance for pupils and you as a parent?
What differences are there when being by and in salt water, fresh water and rivers?
When are pupils old enough to go swimming together with friends?
What must pupils know before they go swimming alone with friends?
engelsk og norsk bokmål

15. Self-rescue and safety techniques
The class is going on a canoe trip.
Which safety techniques are important for pupils to know before they leave on a trip?
engelsk og norsk bokmål

13. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann
I opplæringen skal elevene gjennomføre selvberging i vann.
Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å kunne berge seg selv etter et fall i vann (sjø, vann, elv)?
engelsk og norsk bokmål

14. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann
Hvilke vurderinger av sikkerhet mener du er viktig at elevene kan gjøre ved opphold i og ved vann og hvilken betydning har det for elevene og deg som foresatt?
Hvilke forskjeller er det på å oppholde seg ved og i saltvann, ferskvann og elv?
Når er elevene gamle nok til å gå å bade sammen med venner?
Hva må elevene kunne før de kan gå og bade alene med venner?
engelsk og norsk bokmål

15. Selvberging og vurdering av sikkerhet
Klassen skal på kanotur.
Hvilke vurderinger av sikkerhet er det viktig at elevene har kjennskap til før de drar på tur?
engelsk og norsk bokmål

16. Swimming
Pupils practice swimming long distances at school based upon their own set goals.
Why is it important to be able to swim using different techniques when swimming long distances?
engelsk og norsk bokmål

17. Life saving and risk assessment
Through lessons, pupils are taught how to perform life saving skills in, on, and by the water out in nature.
How can you discuss the importance of life saving skills with your young person should they discover someone who needs help?
engelsk og norsk bokmål

18. Life saving and risk assessment
Through lessons, pupils are to learn risk assessment skills in different environments, in and on the water.
Which risk assessments do you believe are important that youths know when they go swimming or go on boat trips with friends in their spare time?
engelsk og norsk bokmål

16. Svømming
På skolen øver ungdommene på å svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.
Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter når en skal svømme lengre distanser?
engelsk og norsk bokmål

17. Livberging og vurdering av risiko
I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vann ute i naturen.
Hvordan kan du snakke med din ungdom om viktigheten av å kunne utføre livberging dersom en oppdager noen som trenger hjelp?
engelsk og norsk bokmål

18. Livredning og vurdering av risiko
I opplæringen skal elevene lære å vurdere risiko i ulike miljø i, ved og på vann.
Hvilke vurderinger av risiko mener du er viktig at ungdommene har kjennskap til når de bader eller drar på båttur med venner på fritiden?
engelsk og norsk bokmål

19. First aid and risk assessment
Through lessons, pupils are taught to understand and perform life saving first aid and learn to assess risks in different environments.
What is the first thing you think of when you hear “life saving first aid”?
engelsk og norsk bokmål

19. Førstehjelp og vurdering av risiko
I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp og lære å vurdere risiko i ulike miljø.
Hva er det første du tenker på når du hører «livreddende førstehjelp»?
engelsk og norsk bokmål
Dialogkortene er utviklet av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. Kortene er tilrettelagt på flere språk og oversatt av morsmål.no