Hvordan bruke flerspråklige fortellinger på skolen?
De flerspråklige fortellingene kan relateres til alle de ulike læreplanene som finnes i Kunnskapsløftet, både Læreplan i norsk, Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og Læreplan i morsmål for språklige minoriteter. Arbeid med fortellingene kan berike læringsmiljøet, der alle får mulighet til å bli kjent med ulike språk. Elever med ulike morsmål kan få benytte både sitt morsmål og sin norskspråklige kompetanse i skolearbeidet.
Arbeidet med flerspråklige fortellinger kan bidra til å:
Styrke elevenes ferdigheter knyttet til lytte og tale, ved å la dem:
- Høre de digitale fortellingene på Tema Morsmål.
- Lese fortellingene høyt for elevgruppen på morsmål og norsk.
- Snakke om fortellingens struktur og innhold.
- La fortellingene bli utgangspunkt for samtaler med barna.
- Snakke om fortellingene på det språket de behersker best.
- Utarbeide egne muntlige fortellinger som de fremfører for klassen, enten på morsmål eller på norsk.
- Sammenligne fortellingenes innhold og struktur med fortellinger elevene har hørt fra sine ulike hjemland og kulturer.
- Snakke om det språklige mangfoldet som er representert i klassen.
- Lese teksten høyt på to språk samtidig i samarbeid med tospråklige lærere, foresatte eller elever som behersker aktuelle morsmål.
Styrke elevenes ferdigheter knyttet til lese og skrive, ved å la dem:
- Lese tekstene til fortellingene på norsk, morsmål og på to språk.
- Lese tekstene felles, alene, eller sammen to og to.
- Lese på et nivå de mestrer.
- Lese på et språk de mestrer.
- Skrive om fortellingen på et språk de mestrer.
- Skrive fortellinger på et språk de mestrer.
- Sammenligne språklyder, ord og uttrykk på morsmålet og norsk.
- Identifisere likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål.
- Sammenligne språklyder, ord og uttrykk på de språk som er representert i klassen.
- Få mulighet til å snakke om språk og om egen språklæring sammen med både faglærer, tospråklig lærer og norsklærer.
- Skape forståelse for hvordan ulike tekster, for eksempel eventyr og fortellinger er bygget opp.
Styrke elevenes ferdigheter knyttet til grunnleggende digitale ferdigheter, ved å la dem:
- Jobbe systematisk og tverrfaglig med grunnleggende digitale ferdigheter på tvers av kompetansemål i læreplanverket.
- Lage egne digitale fortellinger med tekst og illustrasjoner.
- Setter ord på hvordan de vil formidle sin fortelling.
- Utvikle digital kompetanse i samarbeid med hverandre.
- Benytte klassens helhetlige språkkompetanse i produksjonen av egne digitale fortellinger.
Se filmen Eventyrkofferten laget av Kvaleberg skole i Stavanger. Elevene har laget eventyrkofferter i samarbeid med foreldre og tospråklige lærere. Koffertene inneholder figurer fra eventyr fra elevenes hjemland. Elevene presenterte eventyrene både på norsk og de forskjellige morsmålene.
Se filmen: Tips og ideer for å komme i gang med flerspråklige fortellinger laget av Veiledningskorps barnehage ved Johannes Læringssenter i samarbeid med forteller Marianne Stenerud og flerspråklige assistenter Sadiya Ali og Hayat Osman.
Les fagartikkelen: Flerspråklige fortellinger i barnehage og skole av Fikria Akkouh, Målfrid Bleka og Lene Østli.