Dialog kort på foreldremøte: Opplæring i svømming// د والدینو په غونډه کې د خبرو اترو کارتونه: د لامبو زده کړه

Vanntilvenning, trygg ferdsel, svømming, selvberging og livredning er en del av opplæringen i kroppsøvingsfaget. Svømmedyktig.no gir råd og veiledning til en trygg og forsvarlig opplæring. Nettsiden driftes av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Dialogkortene kan brukes i undervisning og på foreldremøte, som utgangspunkt for samtale.

  • Skriv ut, kopier tosidig, laminer og klipp opp arkene.
  • Kortene er tospråklig.
  • Lytt til teksten ved å skrive ut qr-koder.
Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1– د جامو د بدلولو خونه او حمام کول

زده کوونکي باید دلمبیدو نه دمخه او وروسته حمام وکړي.

تاسو د مور او پلار په توګه څنګه کولی شئ د جامو بدلولو او حمام کولو په اړه له خپل ماشوم/ځوان سره وغږیږئ؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. د ټولګي چاپیریال

په ټولګي د یو ښه چاپیریال رامینځته کول چیرې چې زده کوونکي د یو بل سره د امنیت احساس وګړي  ډیر مهمه ده.

دا چی زده کوونکي د لمبا د زده کړی په ساعت کی خپل ځان او نور مصُونه احساسوی، په دی هکله څه ویل لرئ.

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. د ټولګي چاپیریال

څنګه کولی شو له زده کوونکو سره د توپیر په اړه خبرې وکړو؟( یعنی د بدن، لامبو مهارتونو، مذهب، جنسي تمایل، جنسیت، د پوستکي رنګ، ژبه، د فعالیت وړتیا، بڼه، علاقه او سلوک، او داسې نورو په پام کې نیولو سره).

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

1.Garderobe og dusjing

Elevene må dusje før og etter opplæring i basseng.

Hvordan kan du som foresatt snakke med barnet/ungdommen din om omkledning og dusjing?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

2. Klassemiljø

Det er viktig å etablere et godt klassemiljø der elevene er trygge på hverandre.

Hva vil du si gjør elevene trygge på seg selv og andre i opplæringen i svømming?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

3. Klassemiljø

Hvordan kan vi snakke med elevene om å være ulike?(med tanke på kropp, ferdigheter i svømming, religion, legning, kjønn, hudfarge, språk, funksjonsevne, utseende, interesser og væremåter etc.)

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. د زده کړی چاپیریال

د لامبو زده کړه هم په آزاده فضا کی او هم دننه په حوض کې ترسره کیږي.

کورنۍ، ماشومان او ځوانان مو کوم ځای کې چې اوسیږی چیرته لامبو وهلو ته ځي؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. د زده کړی چاپیریال

د لامبو زده کړه بهر په مختلفو چاپیریالونو لکه(تازه اوبو، مالګینو اوبو او په دریابونو) کې ترسره کیدی شي.

بحث وکړئ چې د لامبو د زده کړې د چاپیریال انتخاب ستاسو په ماشوم/ځوانانو څه اغیزه کولی شي او ولې؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. د زده کړی چاپیریال

په ژمي کې، اوبه، سیندونه او خوړونه په یخ بدلیږي او موږ کولی شو د یخ په سر سکیټ وکړو.

بحث وکړئ چې ستاسو په سیمه کې کومې سیمې د سکیټ کولو لپاره مناسبې دي او ولې.

چیرې چې زده کوونکي سکیټ کوی د هغه چاپیریال په اړه باید دوی په څه پوه شي بحث وکړئ . د کنګل په ضخامت، خوندیتوب او د خطر ارزونه، او داسی نور.

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

4. Opplæringsmiljø

Opplæringen i svømming foregår både ute og inne.

Hvor går familier, barn og ungdommer og bader der dere bor?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

5. Opplæringsmiljø

Opplæringen utendørs kan foregå i ulike miljø (ferskvann, saltvann og elv).

Diskuter hvilken betydning valg av miljøet i opplæringen kan ha for ditt barn/ungdom og hvorfor.

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

6. Opplæringsmiljø

Om vinteren fryser vann, sjø og elver til is og vi kan gå på skøyter. 

Diskuter hvilke områder i ditt nærmiljø det er aktuelt å gå på skøyter i og hvorfor.

Diskuter hva elevene bør kunne om miljøet der de skal gå på skøyter; tykkelse på is, sikkerhet og vurdering av risiko etc.

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7.جامې

زده کوونکي باید څه واغوندي کله چې دوی بهر لمبا زده کوي؟ زده کوونکي د یخ وهلو څخه د مخنیوي لپاره څه کولی شئ؟

په دی چې ولې منظم د لمبا وهلوزده کړه بهر په آزاده فضا کی مثبت کڼل کیدی شي،بحث وکړئ.

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

د ځان ژغورنه او په اوبو کی خوندي خوځیدل

ښوونځی په مني، ژمي او پسرلي کې د زده کوونکو سره د اوبو شاوخوا د خوندي خوځیدو په کډه کار کوي.

آیا تاسو کله اوبو ته نږدې د ناامنه حالت سره مخامخ شوی یاست؟ بیا مو څه وکړل؟

ستاسو په اند ستاسو د ماشوم لپاره د اوبو شاوخوا خوندي کیدو لپاره څه مهم دي؟

تاسو د مور او پلار په توګه څنګه کولی شئ له خپل ماشوم سره د اوبو شاوخوا خوندي لمبا کولو په اړه وغږیږئ؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. د اوبو سره بلدتیا او لامبو وهل

مخکې له دې چې زده کوونکي لامبو زده کړي، مهمه ده چې په اوبو کې خوندي اوسی (د اوبو لاندې سر وړل، لامبو وهل، تاوېدل، ښوویدل، مخ په وړاندی تلل).

تاسو د خپل ماشوم سره څنګه مرسته کولی شئ تر څو چې په اوبو کې خوندي وي؟

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

7. Bekledning

Kva bør elevene ha på seg når de skal ha opplæring ute? Hva kan en gjøre for å ikke fryse?

Diskuter hvorfor regelmessig opplæring ute kan være positivt.

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

8. Selvberging og trygg ferdsel

Skolen jobber med trygg ferdsel ved vann høst, vinter og vår.

Har du noen gang vert i en situasjon ved vann der du var utrygg? Hva gjorde du da?

Hva mener du er viktig for at ditt barn skal være trygg ved vann?

Hvordan kan du som foresatt snakke med ditt barn om trygg ferdsel ved vann?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

9. Vanntilvenning og svømming

Før elevene lærer å svømme er det viktig å være trygg i vann (hodet under vann, flyte, snu seg, gli, fremdrift).

Hva kan du bidra med for å hjelpe ditt barn å bli trygg i vann?

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. د اوبو سره بلدتیا او لامبو وهل

په ښوونځي کې، زده کوونکي باید لامبو زده کړي.

د ښه او تکړه لامبو وهونکی معنی څه ده؟

څنګه کولی شئ د خپل ماشوم سره د ښه لامبو کونکی د اهمیت په اړه وغږیږئ؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. د اوبو سره بلدتیا او لامبو وهل

د لامبو وهلو ترټولو عامې طریقې کومې دي؟

ستاسو په نظر د لامبو کومې طریقې د زده کوونکو لپاره په ښوونځي کې د زده کړې لپاره مهمې دي او ولې؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. لامبو وهل

په ښوونځي کې، ستاسو ماشوم په مختلفو طریقو (په خپل سینه او شا) لامبو زده کوي.

ولې په مختلفو طریقو د لامبو زده کو ل مهمه ده ؟

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

10. Vanntilvenning og svømming

På skolen skal elevene lære å svømme.

Hva betyr det å være svømmedyktig?

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å være svømmedyktig?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 1. til 4. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

11. Vanntilvenning og svømming

Hva er de vanligste måtene å svømme på? 

Hvilke måter å svømme på synes du er viktig at elevene lærer på skolen og hvorfor?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

12. Svømming

På skolen lærer barnet ditt å svømme på ulike måter (på mage og rygg).

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter?

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. د ځان ژغورنې او د اوبو نه د خوندیتوب ارزونه

د لامبو په زده کړه کې، زده کوونکي به په اوبو کې د ځان ژغورنې زده کړي.

څنګه کولی شئ د خپل ماشوم سره په اوبو (سمندر، خوړ، سیند) کې د غورځیدو وروسته د ځان ژغورنې د اهمیت په اړه وغږیږئ؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. د ځان ژغورنې او په اوبو کی د خوندیتوب ارزونه

ستاسو په اند د زده کونکو لپاره د اوبو دننه او شاوخوا کې د خوندیتوب کومې ارزونې مهمې دي او دا د زده کوونکو او ستاسو لپاره د سرپرست په توګه څه اهمیت لري؟

د مالګې اوبو، تازه اوبو او سیندونو دننه او شاوخوا په اوبوکې د لمبیدو ترمنځ توپیرونه څه دي؟

په کوم سن زده کوونکي کولای شي چې د خپلو ملګرو سره لامبو وهلو ته لاړ شي؟

زده کوونکي مخکې لدې چې دوی د ملګرو سره یوازې لامبو وهلو ته لاړ شي باید په څه پوه شي؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. د ځان ژغورنې او خوندیتوب ارزونه

ټولګی غواړی چی کښتۍ کی لاړ شی.

د سفر نه دمخه د کومو خوندی سفر ارزونو څخه خبرتیا د زده کوونکو لپاره مهمه ده؟

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

13. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

I opplæringen skal elevene gjennomføre selvberging i vann.

Hvordan kan du snakke med ditt barn om viktigheten av å kunne berge seg selv etter et fall i vann (sjø, vann, elv)?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

14. Selvberging og vurdering av sikkerhet ved vann

Hvilke vurderinger av sikkerhet mener du er viktig at elevene kan gjøre ved opphold i og ved vann og hvilken betydning har det for elevene og deg som foresatt?

Hvilke forskjeller er det på å oppholde seg ved og i saltvann, ferskvann og elv?

Når er elevene gamle nok til å gå å bade sammen med venner?

Hva må elevene kunne før de kan gå og bade alene med venner?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 5. til 7. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

15. Selvberging og vurdering av sikkerhet

Klassen skal på kanotur.

Hvilke vurderinger av sikkerhet er det viktig at elevene har kjennskap til før de drar på tur?

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. لامبو وهل

په ښوونځي کې، تنکي ځوانان د خپلو اهدافو پراساس د اوږدې فاصلې لامبو تمرین کوي.

ولې دا مهمه ده چې د اوږد واټن لامبو وهلو پرمهال په مختلفو طریقو لامبو وشي؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. د ژوند ژغورنه او د ریسک ارزونه

په دی زده کړه کې، به زده کوونکي د ژوند ژغورنې د اوبو د ننه ، د اوبو په سر او د اوبو څنګ ته په طبیعت کی زده کوي او ترسره کوي.

څنګه کولی شئ د خپل تنکي ځوان سره دژغورنې د ترسره کولو د اهمیت په اړه که چیری پوه شي چی کوم څوک مرستی ته اړتیا لرئ، خبری وکړئ؟

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. د ژوند ژغورنه او د ریسک ارزونه

په دې زده کړه کې، زده کونکي به زده کړي چې څنګه په مختلفو حالتونو کې یعنی د اوبو دننه، باندی او د اوبو څنک ته د خطر ارزونه وکړي.

ستاسو په اند کله چې ځوانان په خپل فارغ وخت کې لامبو وهي یا له ملګرو سره د کښتۍ سفر ته ځي د دوی لپاره د کومو خطرونو ارزونه مهمه ده چې پوه شي ؟

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

16. Svømming

På skolen øver ungdommene på å svømme en lengre distanse basert på egen målsetting.

Hvorfor er det viktig å kunne svømme på ulike måter når en skal svømme lengre distanser?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

17. Livberging og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vann ute i naturen.

Hvordan kan du snakke med din ungdom om viktigheten av å kunne utføre livberging dersom en oppdager noen som trenger hjelp?

pashto og norsk bokmål

Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

18. Livredning og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene lære å vurdere risiko i ulike miljø i, ved og på vann.

Hvilke vurderinger av risiko mener du er viktig at ungdommene har kjennskap til når de bader eller drar på båttur med venner på fritiden?

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. لومړنۍ مرستې او د رسک ارزونه

په دې زده کړه کې، زده کوونکي به د ژوند ژغورنې لومړنۍ مرستې زده کړي او ترسره به یې کړي او په مختلفو چاپیریالونو کې به د خطر ارزونه زده کړي.

کله چې تاسو “ژوند ژغورونکې لومړنۍ مرستې” عبارت اورئ نو لومړی څه شی مو ذهن ته راځي؟

pashto og norsk bokmål


Logo svømmedyktig 8. til 10. trinn. Grå, blå og rød grafikk.

19. Førstehjelp og vurdering av risiko

I opplæringen skal elevene forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp og lære å vurdere risiko i ulike miljø.

Hva er det første du tenker på når du hører «livreddende førstehjelp»?

pashto og norsk bokmål



Dialogkortene er utviklet av Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. Kortene er tilrettelagt på flere språk og oversatt av morsmål.no